Från vecka 18 – 21 hade vi i kursen Användare som experter praktik, där vi granskade fem olika pilotkommuners hemsidor. Vi skrev gemensamma granskningsrapporter som vi lämnade över både skriftligt och muntligt, och under vår sista vecka fick vi respons från kommunerna.
Vecka 18
Det var främst Susanna från Funka som höll i vår praktik och under den första lektionen fick vi en genomgång om hur praktikperioden skulle komma att se ut.
Under den första veckan och halva andra veckan skulle själva granskningen genomföras. De kommuner/regioner vi samarbetade med var Göteborg, Malmö, Mjölby, Mölndal och Region Skåne. Vi skulle granska startsidorna, tillgänglighetsredogörelserna, återkopplingsfunktionerna samt ett eller ett par områden som kommunerna själva hade valt ut. Hos Göteborg skulle vi granska sidan för öppettider på Angered arena och hos Malmö skulle vi gå igenom deras sociala medier, en video som handlade om att gå i förskoleklass på Rörsjöskolan och en ljudfil som handlade om förintelsen. Mjölby ville att vi skulle titta på två olika typer av filmer som handlade om skola, Mölndal ville få sin evenemangskalender granskad och hos Region Skåne skulle vi fokusera på funktionen för lediga jobb.
Efter själva granskningen skulle vi ha överlämningsmöten med kommunerna, där vi muntligt skulle berätta vad vi hade kommit fram till och de skulle ges möjlighet att ställa frågor. Under den sista veckan var det vi elever som skulle få respons, kommunerna skulle dela med sig av vad de hade tyckt om våra rapporter, samt vad de hade lärt sig.
Efter måndagens lektion uppmanades vi att sätta igång direkt, eftersom vi skulle ha ett första möte med piloterna redan på tisdagen. Vi fick en tydlig mall för rapporten, där vi skulle skriva ett resultat i form av ”godkänt”, ”varning” eller ”icke godkänt” på de olika delarna, samt skriva en kommentar om varför vi tyckte som vi gjorde. Granskningen skedde individuellt och var och en av oss skrev en egen rapport, det var först senare som våra granskningar slogs ihop och bildade de slutgiltiga rapporterna till kommunerna.
På måndag eftermiddag började jag arbeta och jag insåg att jag hade ett stort arbete framför mig. På tisdagen hade vi som sagt möte med piloterna, vi elever fick presentera oss själva, våra funktionshinder och våra hjälpmedel. Piloterna berättade varför de ville vara med i detta projekt och att de vill prioritera tillgängligheten på sina webbplatser.
Hela veckan jobbade jag med min rapport, samtidigt som jag hade mejlkontakt med Susanna och kunde ställa frågor när de uppkom. På fredagen hade vi en lektion med öppen frågestund, där vi fick ställa fler frågor som hade dykt upp under veckan.
Vecka 19
Vecka 19 började med fortsatt eget arbete med våra rapporter, men på tisdag kväll skulle de vara inlämnade. På onsdagen samlades klassen åter, då hade Susanna läst igenom våra rapporter och vi kunde diskutera dem. Hon hade gjort en tabell som visade hur olika resultat vi hade fått, beroende på förutsättningar, hjälpmedel och så vidare. Susanna förklarade att ingen hade fel, och att vi kompletterade varandra på ett bra sätt. Susanna hade några frågor till oss och kom med tips för att förbättra rapporterna ytterligare. Vi fick onsdagen på oss att åtgärda det, för på torsdagen skulle de skriftliga granskningarna skickas till kommunerna. De rapporter som piloterna fick innehöll alla våra olika synpunkter. Susanna hade lagt ihop våra individuella rapporter, så att kommunerna fick ta del av alla perspektiv i samma dokument.
På fredagen hade vi återigen lektion och innan dess hade vi fått de skriftliga rapporterna till Region Skåne och Göteborg utskickade på mejl. Detta eftersom vi skulle ha överlämningsmöten med dem under den kommande måndagen. Vi gick igenom upplägget och vi fick öva på vad vi skulle säga. Susanna hade gjort Powerpointpresentationer till rapporterna, på de olika sidorna stod våra respektive synpunkter om de olika delarna av webbplatserna, Susanna skulle läsa upp våra punkter och sedan skulle vi elever förklara varför dessa brister skapar problem för oss.
Vecka 20
Under vecka 20 var det dags för överlämningsmöten med kommunerna, där vi muntligt fick presentera de brister vi hade upptäckt och varför de skapar bekymmer för oss. På måndagen hade vi först möte med Region Skåne och sedan med Göteborg. På onsdagen var det dags för Mjölby, på torsdagen fick vi träffa Mölndal och på fredagen avslutades veckan med Malmö.
De två första veckorna av praktiken byggde mycket på självständigt arbete, men veckan med överlämningsmöten var riktigt rolig. Det kändes plötsligt väldigt verkligt. Tidigare hade det bara varit en rapport som jag suttit och skrivit själv vid min dator, men nu var det plötsligt en massa andra människor som fick ta del av det, människor som verkligen ville förbättra sin webbtillgänglighet. Kommunerna lyfte fram hur viktigt detta var för dem, att få träffa användare och se/höra vilka problem vi upplever med deras webbplatser. Det var mycket de redan kände till, men som låg långt ner på prioriteringslistan och därför inte hade blivit åtgärdat än. Andra saker kände de inte till och blev glada över att vi uppmärksammade. Det märktes att det var kommuner som verkligen bryr sig om att göra sina webbplatser tillgängliga för så många som möjligt, och som är villiga att lyssna på sina användare.
Vecka 21
Den sista veckan på vår praktik var kort, på grund av Kristihimmelfärdshelgen hade vi bara lektioner måndag, tisdag och onsdag. Veckan bestod av responsmöten. Piloterna fick ge oss användarexperter återkoppling, de berättade vad som hade fungerat bra under praktiken och vad vi kunde förbättra. På måndagen träffade vi Mölndal och Göteborg, på tisdagen fick vi prata med Malmö och på onsdagen hade vi möte med Mjölby. Tyvärr lyckades vi inte hitta någon tid för att träffa Region Skåne, men de kommer ge oss respons skriftligt. Jag tycker det var ett bra avslut på praktiken, kommunerna berättade att de tyckte det varit spännande att vara med i projektet. De påpekade att vi hade uppmärksammat allt från små stavfel till stora systemfel, vilket de menade var värdefullt. Vi satte fingret på problem som de redan kände till, men som de av olika anledningar inte hade haft möjlighet att åtgärda än. De uppskattade att få bristerna svart på vitt och att det var riktiga användare som presenterade dem, inte bara automatiska verktyg.
I de skriftliga rapporterna hade flera av kommunerna svårt att skilja på faktiska lagkrav och våra personliga åsikter. Det kan jag absolut förstå, eftersom jag själv också hade svårt att skilja på dem. WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) innehåller ungefär 80 framgångskriterier och vi i klassen har bara lärt oss ett fåtal av dem. Vissa saker fungerar inte för oss, men det är svårt att veta vad som ingår i lagen och inte. Lagen innehåller dessutom bara minimikrav för webbtillgänglighet, ska man ha en webbplats som är tillgänglig måste man därför gå utanför lagkraven.
Tack för en rolig och lärorik praktikperiod.
Trevlig helg till er alla 😊
/Emelie
Kommentarer
Skicka en kommentar