Fortsätt till huvudinnehåll

Fördjupande uppsatser

 

Syntolkning: Bild på blommande körsbärsträd. 

Nu var det länge sedan vi hade lektion med Josef från Furuboda, men under den senaste veckan träffade vi honom igen. Det var nämligen dags att presentera våra fördjupande uppgifter .

 

Måndag

Lektionen började med en incheckning, vi fick berätta hur vi mådde och hur det hade gått de senaste veckorna med Funka.

Efter incheckningen höll två av mina kamrater föredrag, där de sammanfattade sina fördjupande uppsatser och vi i klassen fick ställa frågor. Min ena kamrat hade utfört en undersökning där han granskat engagemanget för tillgänglighet hos programmerarna för tre olika publiceringsverktyg, alltså verktyg som privatpersoner kan använda för att skapa sina egna hemsidor. Med hjälp av skärmläsaren JAWS hade han granskat Wordpress, Drupal och Joomla. Det var en väldigt intressant uppsats, både att läsa och lyssna på. Resultatet han fick var att alla tre var relativt tillgängliga, vilket var roligt att höra.

Den andra uppsatsen handlade om Viritual Reality (VR). Även detta var spännande att få kunskap om. Min personliga åsikt är att det är intressant, samtidigt som jag tycker det är lite obehagligt hur tekniken tar över vårt samhälle mer och mer. Min kamrat förklarade att det viktigaste för de som arbetar med VR är att det blir så verklighetstroget som möjligt, därför tror han att tillgängligheten för personer med funktionshinder tyvärr kan hamna i skymundan.

 

Onsdag

I onsdags var det dags att presentera ännu en uppsats, en av mina kamrater hade skrivit om CVI (Cerebral Visual Impairment). Det är en hjärnsynskada, kortfattat kan det beskrivas som att ögonen ser bra, men hjärnan har svårt att tolka det. Uppsatsen innehöll mycket bra information och jag tyckte det var givande eftersom jag kunde jämföra min klasskamrats situation med min egen. Hon har CVI och jag har en ”vanlig” synnedsättning.

Efter presentationen om CVI gick vi in i ett intressant samtal där vi fick svara på frågan om vi föredrar att vara anonyma på webben, eller om vi vill dela med oss av information om våra funktionshinder så att webbplatsägarna kan anpassa hemsidorna utifrån våra behov. Vad är viktigast för oss – integritet eller anpassning?

Flera av oss tyckte att man borde kunna informera om sin funktionsnedsättning, men ändå vara anonym. Cookies är filer som sparas på ens egen enhet. I filerna finns information om en själv, som kan hjälpa hemsidan att anpassa sig, exempelvis för att ge användaren personanpassad reklam. Cookies är frivilligt att godkänna.

Vi tycker det är bra när man kan göra personliga inställningar på en webbplats och att dessa sparas över tid. På så sätt kan man berätta för webbplatsen att den ska se ut på ett visst sätt, men inte varför.

 

Fredag

I fredags var det dags för mig att presentera min uppsats om autism och webbtillgänglighet. Det har varit ett givande arbete där jag lärt mig mycket. Innan jag påbörjade arbetet hade jag dålig kunskap om diagnosen, trots att många i min närhet lever med den. Jag är väldigt glad att jag valde just detta ämne och jag känner att jag fått en större förståelse. Jag kommer publicera en länk till min uppsats i ett separat blogginlägg. Jag hoppas att ni vill ta del av den och få en inblick i hur det kan vara att leva med autism.

Efter min presentation var det dags för veckans sista, en av mina kamrater hade fördjupat sig inom teknikens historia och på vilket sätt personer med hörselnedsättning varit delaktiga i den digitala utvecklingen. Hon började vid den första telefonen och avslutade i pandemitider, där digitala möten blivit en del av mångas vardag. Hon förklarade att Zoom, som vi använder under våra lektioner, inte har automatisk textning och därför är det inte tillgängligt för personer med hörselnedsättning.

 

Tack för den här veckan, det har varit så roligt att få lyssna på alla uppgifter 😊

/Emelie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigering

Utvärdering och skolavslutning

  Sista veckan i skolan! Veckan började på onsdagen, eftersom vi var lediga på nationaldagen.   Onsdag Onsdagens lektion började med att Josef berättade varför han tycker att utvärdering är viktigt, nämligen att kunskapen fastnar bättre när man själv får formulera vad man lärt sig. Under incheckningen pratade vi om just våra incheckningar, om det är någon vi minns extra väl.   Flera av mina kamrater hade svårt att svara på frågan, vi har haft många intressanta incheckningar med mycket givande samtal, men det kan vara svårt att komma på någon specifik. Jag nämnde en gång i höstas då vi pratade om sociala medier. Jag minns inte exakt hur frågan var formulerad, men jag vet att jag berättade att jag tycker om sociala medier eftersom man får utforma sin egen plattform. Man kan visa upp precis det man vill och dela med sig av det man känner för. Det är mitt utrymme där jag får uttrycka mig, så får de som tycker om det följa mig. Det finns konton på Instagram om allt mellan himmel o

EN 301 549

  Syntolkning: en strandstuga som står nere vid havet. I bakgrunden syns träd och en klarblå himmel.  Under den gångna veckan hade vi lektioner med Susanna från Funka och veckans syfte var att få fördjupade kunskaper inom standarden EN 301 549.   Måndag Under måndagens lektion fick vi inte bara träffa Susanna, utan också Sabina som ska arbeta med oss under vår praktik. Hon är nyligen anställd på Funka, tidigare jobbade hon inom statsbyggnadsförvaltningen i Eskilstuna kommun. Hon arbetade med beteendeförändringsprojekt angående hållbara resor. Hennes tidigare arbete hade också med tillgänglighet att göra. I Sverige har vi en bilnorm och Sabina arbetade för att göra kommunen mer tillgänglig för fotgängare och cyklister. Idag är hon projektkoordinator på Funka och ska stötta oss i vår praktik.   Efter Sabinas presentation gick vi in i ett samtal om vårens praktik, vi fick tid att berätta om våra tankar och funderingar samt ställa frågor till Susanna. Jag berättade om mina funderingar