Fortsätt till huvudinnehåll

Styrkor och utmaningar som användarexpert

 

Syntolkning: en vintrig bild på träd och blå himmel i bakgrunden. På marken ligger ett tunt lager snö. 

Hej mina vänner!

Nu var det ett tag sedan vi hördes här på bloggen och jag hoppas alla haft en härlig julledighet – det har jag haft. Det har varit skönt att vila, vara mycket ute i naturen och äta julgodis, men nu är jag redo att komma igång med skolan igen, mer eller mindre i alla fall. Lektionerna i kursen Användare som experter börjar först måndag 10/1, men vi har fått två uppgifter som ska vara klara innan dess, en uppgift från Furuboda och en från Funka. I detta inlägg kan ni läsa uppgiften från Furuboda, som handlar om våra styrkor och utmaningar som användarexperter. Vi ska fundera över detta och svara på nedanstående frågor.

 

Vad skulle du säga är en användarexperts viktigaste förmågor?

·         När du tänker på användarexpertrollen, vad tänker du behövs för att någon ska göra det bra?


Det viktigaste är att ha kunskaper om webbtillgänglighet, samt vilka lagar och föreskrifter som finns. Jag tror också det är bra att ha grundläggande kunskaper inom webbutvecckling. En viktig förmåga är att kunna känna in och förstå andra människors situation. Det krävs både förståelse för användare med olika behov, men också för de aktörer vi kommer möta, som alla har olika kunskap och intresse för webbtillgänglighet. Samarbete måste prioriteras, under den första terminen har vi i klassen förstått att vi inte kan axla denna roll på egen hand. Vi måste samarbeta för att kunna utgå från många olika perspektiv och förstå fler användare.

Vad skulle du säga är dina styrkor som användarexpert?

·         Vad har du lätt för och vad faller sig naturligt för dig?

Jag är intresserad av människor och jag tycker det är spännande att få lära sig om olika funktionshinder som skiljer sig från mina egna. Tillgänglighetsfrågan ligger mig varmt om hjärtat, eftersom den innefattar både mig själv och många i min närhet. Ett brinnande engagemang gör det lättare att göra ett bra arbete. Jag vill göra situationen på internet enklare för personer med funktionsnedsättning – en vision jag tror jag delar med alla i klassen.

·         Vad kan du hjälpa andra användarexperter med?

Vid användande av dator och surfplatta tar jag hjälp av både förstoring och talsyntes. Detta tror jag kan gynna både mig själv och andra användarexperter. Jag kan jämföra det som syns på skärmen med den information jag får via talet, vilket man inte kan om man är helt blind. Jag kan exempelvis uppfatta om någon text inte läses upp eller om skärmläsaren missar någon knapp.

Vad skulle du säga är dina utmaningar som användarexpert?

·         Vilka uppgifter eller delar av användarexpertrollen tänker du är svårast för dig?

Jag tycker det är svårt att sätta mig in i hur det är att ha kognitiva svårigheter eller NPF-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Det är ett väldigt brett område som jag har svårt att få grepp om. Jag har flera personer i min närhet med dessa diagnoser, men det ter sig väldigt olika hos de olika personerna. Alla funktionshinder är svåra att förstå om man inte lever med dem, men ofta behövs relativt lika anpassningar för alla personer med synnedsättning, och likadant för personer med hörselnedsättning.

Eftersom jag tar hjälp av både förstoring och talsyntes när jag använder den digitala tekniken så är jag inte expert inom något av områdena. Det kan därför vara utmanande för mig när det gäller frågor på detaljnivå.

Några av mina kurskamrater har tidigare studerat webbutveckling och har därför en annan förståelse för webbplatsernas uppbyggnad. Det har inte jag, och jag funderar på om en ettårig kurs i webbtillgänglighet räcker för att bli en bra användarexpert som kan granska hemsidor. Detta kan jag inte svara på nu, eftersom jag bara gått en termin, jag får se om den andra terminen ger mig tillräckligt med kött på benen för att känna mig trygg i min nya roll.

·         Vilket stöd behöver du som användarexpert?

Jag behöver ha ett samarbete med personer som lever med andra funktionsnedsättningar, för att kunna få helhetsbilden. Gällande kognitiva funktionsnedsättningar och NPF-diagnoser behöver jag samtala mycket med personer i dessa situationer, för att kunna få en större förståelse.

I frågan om hjälpmedel tror jag att jag kommer behöva experthjälp angående skärmläsningsprogram. Jag är i dagsläget inte tillräckligt insatt. Det är stor skillnad att använda dator när man är expert inom sitt hjälpmedel, jämfört med när man inte är det. Det blir mycket svårare och fler problem uppstår. Då beror problemen inte på hemsidan man besöker, utan ens egen förmåga att använda skärmläsare.

Som jag nämnde tidigare så funderar jag över om mina kunskaper inom webbtillgänglighet räcker för att granska hemsidor. Jag vet vilka lagar som finns, men jag vet inte hur man bygger upp hemsidor. Jag tror att jag antingen kommer behöva stöttning av någon som har denna kunskap, eller att jag själv läser på om webbutveckling. Jag vet som sagt inte vad den andra terminen kommer innehålla, därför kan jag inte utesluta att jag får all den information jag behöver.

·         Tänker du att någon av dina kursare kan hjälpa dig med något särskilt?

Det tror jag absolut, denna klass är fylld med kunskap, både om olika funktionsnedsättningar, behov och hjälpmedel, så jag tror vi kan vara till stor hjälp för varandra. Jag har lärt mig mycket av mina klasskamrater under den gångna terminen och jag är övertygad om att jag kommer få lära mig ännu mer. Några klasskamrater har läst webbutveckling tidigare och jag tror att de kan vara till stor hjälp för mig i mitt senare arbete.

Om du skulle specialisera dig, eller fördjupa dig i något som är relaterat till användarexpertrollen, vad skulle det vara?

 

Jag vill få mer kunskap inom skärmläsningsprogrammet JAWS. Dels för min egen del, för att det ska bli enklare för mig att använda dator, men också för att det finns en uppsjö av användare som tar hjälp av detta program. Jag vill få större kunskap inom hjälpmedlet och på så sätt kunna hjälpa dessa användare på ett bättre sätt.

 

 

Jag vill önska er alla en fin fortsättning på veckan!

/Emelie

Kommentarer

  1. Jag tycker du uttrycker det klockrent: "Jag kan jämföra det som syns på skärmen med den information jag får via talet..." Då har du båda sidorna av det myntet - en jättebra egenskap som borde räcka långt även utan kunskaper i webbprogrammering! Om du vill veta mer om webbutveckling så kan jag varmt rekommendera W3Schools, perfekt för nybörjare:
    https://www.w3schools.com/
    Jag skulle också vilja veta mer om hur man bör anpassa digitala tjänster för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra mentala svårigheter.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigering

Utvärdering och skolavslutning

  Sista veckan i skolan! Veckan började på onsdagen, eftersom vi var lediga på nationaldagen.   Onsdag Onsdagens lektion började med att Josef berättade varför han tycker att utvärdering är viktigt, nämligen att kunskapen fastnar bättre när man själv får formulera vad man lärt sig. Under incheckningen pratade vi om just våra incheckningar, om det är någon vi minns extra väl.   Flera av mina kamrater hade svårt att svara på frågan, vi har haft många intressanta incheckningar med mycket givande samtal, men det kan vara svårt att komma på någon specifik. Jag nämnde en gång i höstas då vi pratade om sociala medier. Jag minns inte exakt hur frågan var formulerad, men jag vet att jag berättade att jag tycker om sociala medier eftersom man får utforma sin egen plattform. Man kan visa upp precis det man vill och dela med sig av det man känner för. Det är mitt utrymme där jag får uttrycka mig, så får de som tycker om det följa mig. Det finns konton på Instagram om allt mellan himmel o

EN 301 549

  Syntolkning: en strandstuga som står nere vid havet. I bakgrunden syns träd och en klarblå himmel.  Under den gångna veckan hade vi lektioner med Susanna från Funka och veckans syfte var att få fördjupade kunskaper inom standarden EN 301 549.   Måndag Under måndagens lektion fick vi inte bara träffa Susanna, utan också Sabina som ska arbeta med oss under vår praktik. Hon är nyligen anställd på Funka, tidigare jobbade hon inom statsbyggnadsförvaltningen i Eskilstuna kommun. Hon arbetade med beteendeförändringsprojekt angående hållbara resor. Hennes tidigare arbete hade också med tillgänglighet att göra. I Sverige har vi en bilnorm och Sabina arbetade för att göra kommunen mer tillgänglig för fotgängare och cyklister. Idag är hon projektkoordinator på Funka och ska stötta oss i vår praktik.   Efter Sabinas presentation gick vi in i ett samtal om vårens praktik, vi fick tid att berätta om våra tankar och funderingar samt ställa frågor till Susanna. Jag berättade om mina funderingar