Fortsätt till huvudinnehåll

Återkoppling - Uppgift v. 47

 Denna vecka blir det två blogginlägg, ett med veckans uppgift (detta inlägg) och ett där jag sammanfattar veckans lektioner. Detta beror på att uppgiften ska vara klar till vår lektion på onsdag och det blir svårt att sammanfatta veckan när man bara haft en lektion.

 

Veckans uppgift:

Denna vecka jobbar vi fördjupande med återkoppling. Vi har fått i uppdrag att gå in på Ljusnarsbergs kommunhemsida samt titta på startsidan och tillgänglighetsredogörelsen. Vi ska se vilka problem vi hittar utifrån de hjälpmedel vi använder, och därefter ska vi skriva en återkoppling. Vi tittade på hemsidan tillsammans under måndagens lektion, så vi vet att det finns problem både för de som använder skärmläsare och för de som tar in hemsidan via synen.

 

Förslag till återkoppling

Hej!

Jag heter Emelie, har en grav synnedsättning och tar därför hjälp av både förstoringsprogrammet Zoom-text och skärmläsaren JAWS vid användande av dator. Jag har tittat på er kommunhemsida, startsidan och webbtillgänglighetsredogörelsen, och jag vill påpeka några problem för er, som bör åtgärdas för att hemsidan ska bli mer tillgänglig. Jag använder Google Crome när jag besöker er webbplats.

På er startsida finns en rubrik som heter Nyheter och under den finns olika artiklar. Jag tycker det hade varit bättre om varje artikel också hade en utmärkt rubrik. På så sätt hade jag kunnat hoppa mellan rubrikerna med min skärmläsare på ett enklare sätt. Nu får jag leta efter rubriken Nyheter och därefter pila nedåt. En egen rubrik för varje artikel hade gjort navigeringen enklare för mig.

Under nyheterna är både rubrikerna och ingresserna markerade som länkar. Det blir rörigt eftersom man inte vet om länkarna leder till samma sida eller liknande sidor. Jag hade önskat att bara rubrikerna var klickbara länkar, för att göra det enklare att förstå.

Er tillgänglighetsredogörelse är svår att hitta, den ska enkelt kunna nås via startsidan, men jag behöver söka för att hitta den. Jag skulle vilja ha den i sidfoten, för att smidigt kunna leta upp den när jag besöker er webbplats.

I redogörelsen står det att ert mål är att rätta till alla kända tillgänglighetsproblem före 23:e november 2020. Det är ett år sedan nu, så jag undrar vad som hänt. I redogörelsen är många problem uppradade som ställer till det för olika användare, och de behöver åtgärdas för att alla ska kunna ta del av informationen ni erbjuder.

För mig som använder förstoring är redogörelsen inte tillgänglig. Jag måste öka och minska förstoringen beroende på vilket stycke jag läser, eftersom det är olika teckenstorlek. Jag hade önskat större mellanrum mellan styckena, för att göra det enklare att orientera sig i texten. .

 

Jag har gärna en vidare dialog med er angående tillgängligheten på er webbplats och förhoppningsvis kan jag hjälpa till att få hemsidan lätthanterlig för fler användare. Här nedan ser ni mina kontaktuppgifter.

E-post: - - - 

Telefon: - - -

 

Jag önskar er en fortsatt fin vecka.

Mvh Emelie


Syntolkning: en bild på mig i min rullstol tagen bakifrån. En stor brun hund står med framtassarna uppe i mitt knä. I bakgrunden syns en grön gräsmatta och kala träd. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Granskning via skärmläsare

  Syntolkning: bild på snödroppar.  Denna vecka var det Funka som höll i lektionerna och vi fick träffa Joakim Centervik. Han har en grav synnedsättning, har varit fast anställd på Funka sedan 2009 och arbetar som testare. Tidigare har han jobbat som musiklärare och som ombudsman på Synskadades Riksförbund Stockholm. Han har använt skärmläsare länge och ser det som ett ypperligt verktyg för att granska webbplatser.   Måndag Veckans första lektion började med att Joakim kort förklarade vad en skärmläsare är och hur den fungerar. Det är ett program som tolkar det som står på skärmen, i Joakims fall både via talsyntes och punktskrift. Jag själv använder också skärmläsare, men eftersom jag inte läser punktskrift så får jag endast informationen via tal. När man använder skärmläsare navigerar man på skärmen med hjälp av tangentbordet. Ofta fungerar skärmläsaren inte så bra med datormus och dessutom är det svårt att navigera med hjälp av den när man har nedsatt syn. Tangentbordsnavigering

Utvärdering och skolavslutning

  Sista veckan i skolan! Veckan började på onsdagen, eftersom vi var lediga på nationaldagen.   Onsdag Onsdagens lektion började med att Josef berättade varför han tycker att utvärdering är viktigt, nämligen att kunskapen fastnar bättre när man själv får formulera vad man lärt sig. Under incheckningen pratade vi om just våra incheckningar, om det är någon vi minns extra väl.   Flera av mina kamrater hade svårt att svara på frågan, vi har haft många intressanta incheckningar med mycket givande samtal, men det kan vara svårt att komma på någon specifik. Jag nämnde en gång i höstas då vi pratade om sociala medier. Jag minns inte exakt hur frågan var formulerad, men jag vet att jag berättade att jag tycker om sociala medier eftersom man får utforma sin egen plattform. Man kan visa upp precis det man vill och dela med sig av det man känner för. Det är mitt utrymme där jag får uttrycka mig, så får de som tycker om det följa mig. Det finns konton på Instagram om allt mellan himmel o

EN 301 549

  Syntolkning: en strandstuga som står nere vid havet. I bakgrunden syns träd och en klarblå himmel.  Under den gångna veckan hade vi lektioner med Susanna från Funka och veckans syfte var att få fördjupade kunskaper inom standarden EN 301 549.   Måndag Under måndagens lektion fick vi inte bara träffa Susanna, utan också Sabina som ska arbeta med oss under vår praktik. Hon är nyligen anställd på Funka, tidigare jobbade hon inom statsbyggnadsförvaltningen i Eskilstuna kommun. Hon arbetade med beteendeförändringsprojekt angående hållbara resor. Hennes tidigare arbete hade också med tillgänglighet att göra. I Sverige har vi en bilnorm och Sabina arbetade för att göra kommunen mer tillgänglig för fotgängare och cyklister. Idag är hon projektkoordinator på Funka och ska stötta oss i vår praktik.   Efter Sabinas presentation gick vi in i ett samtal om vårens praktik, vi fick tid att berätta om våra tankar och funderingar samt ställa frågor till Susanna. Jag berättade om mina funderingar